Wednesday, October 26, 2011

Peka lelah

LUSA adalah Hari Asma atau Lelah Sedunia, tetapi sejauh manakah kita menyedarinya? Hakikatnya, berbanding penyakit jantung, diabetes atau kencing manis dan darah tinggi yang lebih dikenali, penyakit asma pula lazimnya lebih ‘dihayati’ penghidap dan keluarga mereka yang lebih maklum kesan atau komplikasi fizikal, psikologi dan sosial akibat asma.

Malah, berbanding penyakit lain, asma sebaliknya boleh diurus dan dikawal. Malangnya, di sebalik kesedaran itu, penyakit ini masih mencatatkan peningkatan yang membimbangkan kerana tidak dikawal dan diuruskan dengan baik.
Pengarah Institut Perubatan Respiratori, Datuk Dr Abdul Razak Muttalif, menjelaskan menerusi kajian yang dijalankan berkaitan pengurusan dan kawalan asma di Malaysia, mendapati 30 hingga 40 peratus pesakit asma terganggu kualiti hidupnya (tidak dapat bekerja dan bersekolah) dan 30 hingga 40 peratus lagi tidak dapat menyertai aktiviti sukan, aktiviti fizikal atau bersantai.
“Ini menunjukkan asma di negara ini memang tidak dikawal dengan baik terutama pengurusan rawatan yang mana ubat hanya digunakan bila sakit saja disamping pengambilan ubat yang tidak teratur dan salah.



“Akibatnya, setiap kali mendapat serangan asma, paru-paru mengambil masa lama untuk sembuh,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Apakah punca berlakunya asma? Ia dicetuskan dengan kehadiran dua komponen utama iaitu alahan yang wujud secara genetik serta akibat terdedah kepada suasana atau perkara tertentu yang memburukkan lagi keadaan. Pada dasarnya, asma boleh dikatakan sebagai penyakit alahan.

Menyentuh fungsi paru-paru sebagai organ dalam sistem pernafasan, ada tiga komponen utama iaitu saluran udara, rongga paru-paru dan selaput. Perkara utama membabitkan asma ialah saluran udara. Apabila alahan berlaku berlaku saluran menjadi bengkak dan mula menyempit. Apabila sempit udara sukar untuk keluar dan masuk menyebabkan pesakit tercungap-cungap, seperti penat dan nafas yang berbunyi.
“Kadangkala, apabila saluran sempit dan menjadi radang ia akan mengeluarkan banyak cecair. Dan cecair inilah menjadikan saluran makin sepit dan menyebabkan pesakit sering batuk. Batuk adalah mekanisme yang baik bagi pesakit asma kerana ia mengeluarkan kahak dan pesakit asma yang batuk menandakan dia banyak kahak,” katanya.

Dr Abdul Razak berkata, bersempena sambutan Hari Asma Sedunia 3 Mei ini yang masih memperjuangkan tema ‘Anda Boleh Mengawal Asma’, pesakit perlu sedar bahawa asma adalah milik mereka dan ia perlu diurus dengan baik.

“Dulu, kita hanya ada ubat untuk membuka saluran udara, dan tiada penawar untuk mengurangkan radang. Kini kita ada ubat yang mencampurkan kedua-duanya sekali, mengembangkan saluran udara dan mengurangkan radang, jadi mahu atau tidak ia perlu diambil,” katanya.

Bagaimanapun ubat yang paling mujarab ialah mengurangkan radang kerana kesannya adalah untuk jangka panjang, cuma masalahnya di seluruh dunia, mereka tidak suka menggunakan ubat mengurangkan radang kerana tidak nampak kesannya secepat mungkin.

Kehadiran kombinasi itu adalah untuk mencegah serangan asma yang kuat dan mengurangkan fungsi paru-paru yang teruk, kerana itulah pesakit perlu disedarkan mengenai cara mengawal dan menguruskan asma supaya mereka boleh menikmati kualiti hidup yang terbaik dengan amalan gaya hidup yang sihat.

Info: Tip urus asma

  • Pesakit dan doktor perlu saling berbincang cara terbaik kaedah atau rawatan terbaru menangani penyakit ini.
  • Gunakan ubat-ubatan asma dengan betul dan mengikut jadual yang ditetapkan.
  • Kenali simptom serangan asma seperti batuk, semput, sukar bernafas.
  • Kenal pasti punca atau faktor pencetus asma seperti bulu haiwan peliharaan, asap rokok dan habuk.
  • Bagi mereka yang boleh bersenam, dapatkan nasihat doktor mengenai senaman sesuai.

Oleh Suzan Ahmad

2011/05/01 Berita harian.

No comments:

Post a Comment