Thursday, October 20, 2011

Mimpi atau fikiran ke hadapan?

oleh ELVIZA
10/19/2011 7:31:04 AM


Tatkala mengikuti perkembangan Cinderella moden Bhutan, Jetsun Pema, saya tersenyum sendirian menyaksikan imejan terpapar di media. Gadis itu bertanggungjawab mencuri hati raja kelima monarki Bhutan, King Jigme Khesar Namgyel Wangchuk - perkahwinan mereka mendapat liputan luas seluruh dunia. Ketika memberi komentar kepada media antarabangsa, raja Bhutan itu berpesan agar kita mengahwini orang yang betul dan pada saat itu, beliau amat pasti sudah berjumpa pilihan tepat. Suatu kenyataan longgar tapi kental elemen romantisme dan harapan.
Bhutan – negara kecil di pergunungan Himalaya, terkepit antara China dan India – bukan kali pertama mencuri perhatian saya. Saya kira mereka ini lebih mementingkan aspek kepuasan hidup secara rohani bukan mengejar kekayaan dan pertumbuhan ekonomi sebagaimana lazim negara-negara lain di peta dunia.
Ketika dunia berlumba untuk meningkatkan pertumbuhan dalam negara kasar, selaras dengan usaha memperbaiki taraf hidup, raja Bhutan keempat, Jigme Singye Wangchuck, bertitah beliau lebih
mementingkan Gross National Happiness (GNH) berbanding Gross Domestic Product (GDP). Menurut raja itu lagi, sasar pertumbuhan negara Bhutan harus diukur di atas skala GNH, bukan GDP.
Menarik sekali bukan? Ketika kita berlumba-lumba untuk mencari kepuasan dalam sistem ekonomi kapitalis yang berajakan wang, Bhutan ambil langkah unik dalam mengukur dimensi lebih menyeluruh tentang kebahagiaan seseorang rakyat Bhutan.
Mungkin jika dilihat dari perspektif populasi Bhutan yang sedikit (700,000 orang setakat Julai 2011) dan rata-rata rakyat merupakan petani miskin di kaki gunung, GNH di sana amat berbeza dengan Kuala Lumpur sekiranya diadili dalam skala serupa. Tetapi raja Bhutan keempat itu tetap bertegas, pertumbuhan ekonomi semata tidak menjamin kepuasan dan kebahagiaan menyeluruh insan. Dan beliau telah membina empat tiang seri utama dalam menentukan kepuasan hidup rakyat Bhutan, iiatu pembangunan sosioekonomi yang sekata; pemuliharaan warisan budaya dan spiritual; pemuliharaan alam sekitar; dan pemerintahan yang menyeluruh dan konsisten.
Pertama kali membaca tentang empat pilar kebahagiaan ini pada 2005, terus-terang saya rasa ketika itu, empat skala di atas akan menjadi konsep semata, bukan realiti. Mana mungkin kita bahagia atau berasa separa-bahagia jika sering dibelenggu masalah kewangan dan terperangkap lumba maraton budaya korporat?
Tapi Khamis lepas telah memaksa saya untuk berfikir semula, sekali lagi saya diingatkan betapa besar ketentuan ILAHI dan betapa khuluk hidup itu sangat sementara. Rakan blogger dan teman bertengkar di laman Twitter, Kharis Idris, telah pergi mengejut untuk bertemu PENCIPTAnya. Baru berusia 35 tahun, kali terakhir saya bertemu Kharis di Bangsar, beliau masih tertawa dan sihat walafiat meneguk kopi dan makan aiskrim bersama saya dan tiga rakan lain. Kutuk-mengutuk sesama sendiri jadi acara utama petang terakhir itu dan Kharis pergi sebelum saya sempat memohon maaf jika ada tergores di hati kata yang keluar di skrin Twitter dan mulut saya.
Pagi 13 Oktober lepas, Kharis keluar berlari, mungkin dalam persediaan menyertai Putrajaya Night Marathon 2011 yang bakal tiba. Beliau rebah dan usaha kecemasan untuk memulihkan semula pernafasannya gagal. Saya sebenarnya tiada kekuatan untuk meneka sebab kematian, sehingga keputusan autopsinya dikeluarkan. Hati saya berat mengenangkan isteri dan anak Kharis yang masih kecil, Yanthy dan Yasmin.
Pulang ke rumah setelah arwah selamat dikebumikan, saya teringat kembali tentang negara Bhutan yang agak berlainan pendekatannya tentang kehidupan. Hidup ini singkat, terlalu sementara untuk dipenuhi dengan kebencian sesama sendiri, sikap tamak mengejar duniawi atau berperang mengejar kuasa. Saya terpanggil untuk memberi analisa semula berkenaan GNH yang dipelopori Bhutan.
Mungkin sudah sampai masa untuk politikus dan pemimpin kita mengemulasi sistem yang sama. Kebahagiaan rakyat tidak terletak di perdu kestabilan ekonomi dan politik semata, harus diambil kira faktor bahawa hidup ini seketika sahaja, selagi ada hayat jangan disia-siakan dengan duniawi.
Saya akhiri ruangan minggu ini dengan memohon maaf sekiranya pernah menggores hati pembaca budiman selama berkarya di sini. Benar kata mendiang Steve Jobs: "Your time is limited, so don’t waste it living someone else’s life. Don’t be trapped by dogma."

No comments:

Post a Comment